Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Úzkokolejka lomu Stöffel v Enspelu
Manská elektrická dráha
Snaefellská horská dráha
Úzkokolejka na pile ve Výprachticích
Železniční trať San Salvador – Santa Tecla
Železniční trať San Salvador – Ahuachapán – San Jeronimo
Mezinárodní dráhy Střední Ameriky
Železniční trať Cutuco – San Salvador
Fosfátová drážka na Nauru
Salvádorská dráha
Fotka

Vlečka Březová nad Svitavou - Vitka


Faktografie

Vystavěna:?
Ukončení provozu:1. 5. 2004
Číslo vlečky:4101
Délka:0,2 km (0,3 km s rozvětvením)

Vlečka do textilky v Brněnci - Moravské Chrastové

Vlečka textilky v Brněnci - Moravské Chrastové odbočuje z jižního zhlaví stanice Březová nad Svitavou a vede rovnoběžně s železniční tratí č. 260 směrem na jih, kde se rozděluje na dvě samostatné koleje a končí v ocelovém přístřešku.
Celková délka vlečky je asi čtvrt kilometru.
Celková délka vlečky je asi čtvrt kilometru.
Vlečka podle dostupných zrojů nikdy nevedla do centrální části výrobního areálu a materiál tak musel být dále přepravován jinou formou.

Přestože továrna přilehlá k mlýnu, se kterým v průběhu let částečně sdílela výrobu, od svého založení několikrát změnila název i majitele, mimo krátké období za 2. světové války sloužila k výrobě textilu a s tím také souvisel provoz vlečky. Později postavená kotelna, hadice a zařízení v ocelovém přístřešku však svědčí také o dovozu paliva (pravděpodobně topného oleje) do průmyslového areálu.

Vlečka do továrny v Brněnci vychází ze stanice Březová nad Svitavou.
Vlečka do továrny v Brněnci vychází ze stanice Březová nad Svitavou.
Tady stály vagóny s vězni čekajícími na umístění do koncentračního tábora.
Tady stály vagóny s vězni čekajícími na umístění do koncentračního tábora.
Je cosi mrazivého v tom kousku kolejí mezi železnicí spojující svět a bývalým koncentrákem od světa izolovaným ostnatým drátem a kulometnými věžemi.
Je cosi mrazivého v tom kousku kolejí mezi železnicí spojující svět a bývalým koncentrákem od světa izolovaným ostnatým drátem a kulometnými věžemi.
Zajímavou epizodou byl provoz koncentračního tábora v areálu textilky, proslavený především působením nacisty Oskara Schindlera, který sem přesídlil a výrobou munice zaměstnával necelých jedenáct stovek převážně židovských vězňů, z nichž většině tímto krokem zachránil život. Z koncentračního tábora v polském Plašově byli vězni do Brněnce dopraveni nákladními vozy a po příjezdu zůstali ve vagónech uzamčeni ve stoje celou noc, než jim bylo umožněno opustit areál vlečky.

V roce 1997 byla část vlečky až k přístřešku v souvislosti s rekonstrukcí tratě č. 260 elektrizována.

Současnost

V lednu 2014 byla vlečka již deset let mimo provoz (ten skončil v den vstupu Česka do EU), po opuštění areálu textilní továrny Vitka vzal za své také plot a proto je vlečka v celé délce včetně přístřešku volně přítupná. Koleje jsou neprůjezdné, nicméně vlečka je v poměrně zachovalém stavu. V únoru 2014 došlo k vytrhání obou kolejí od výhybky po konec vlečky (tj. včetně části v přístřešku).

Nakládací a vykládací prostor je vysypán pískem takřka plážovým.
Nakládací a vykládací prostor je vysypán pískem takřka plážovým.
V mlze vypadá vlečka naprosto zababovsky.
V mlze vypadá vlečka naprosto zababovsky.
Jako kluk jsem si myslel, že přístřešek slouží ke zbrojení lokomotiv naftou. Pravděpodobně se naopak topné oleje čerpaly z vozů do kotelny v areálu textilky.
Jako kluk jsem si myslel, že přístřešek slouží ke zbrojení lokomotiv naftou. Pravděpodobně se naopak topné oleje čerpaly z vozů do kotelny v areálu textilky.
Místo v troleji, koluje nyní proud v solárních panelech elektrárny instalované na střeše nakládacího přístřešku.
Místo v troleji, koluje nyní proud v solárních panelech elektrárny instalované na střeše nakládacího přístřešku.


Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 1. 5. 2014 byl naposledy upraven dne 1. 5. 2014 a zobrazen celkem 12489×, naposledy dne 2. 5. 2024 v 4:41.

Texty na téma Vlečka Březová nad Svitavou - Vitka

Zpět | Nahoru

Vitka
Téma:
Vitka
Právě v této továrně se odehrávalo závěrečné dějství podle pravdy sepsaného příběhu, který byl později natočen jako slavný film Schindlerův seznam o několika s…
Katalog vleček
Téma:
Katalog vleček
Seznam železničních vleček Katalog je souborem dokumentací k existujícím a zaniklým vlečkám a průmyslovým drahám v českých zemích i zahraničí. Vzhledem …

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:


Autor: Miloslav OpršalČas: 28. 4. 2017, 15:48
Vlečka ve Březové n/S. kterou popisujete, byla postavene kolem r.1980 při výstavbě teplárny v areálu Vitky.Vězni pro tehdy Schindlerovu fabriku byli dováženi do prostoru nádraží Březová n/S. Existovala v té době vlečka pro Vitku v Moravské CHrastové, která odbočovala z hlavní traťě Brno-Č.Třebová v km 212. Měla jednu kolej a od ní fungovala úzká dráha do Vitky. Vlečka byla zrušena při obnově koridoru.

Autor: Jakub Čas: 15. 2. 2015, 20:15
:-) Ted je to cele jiz bez koleji :-)

Autor: Jakub Čas: 15. 2. 2015, 20:14
:-) Ted je to cele jiz bez koleji :-)



Stránka: